Každý začínajúci i pokročilý motorkár rieši v priebehu svojej moto „kariéry“ niekoľko otázok. A jednou z hlavných a najdôležitejších je – ako správne vybrať prilbu na motorku?
Ak nejaký ten čas jazdíte, určite už viete na čo pri výbere helmy pozerať a akú funkcionalitu chcete alebo potrebujete. Lenže ak začínate alebo máte minimum skúseností, vybrať tú správnu helmu môže byť dosť náročné.
A presne pre tieto prípady sme sa rozhodli spísať nášho sprievodcu výberom tej správnej helmy.
Obsah článku
- Najlepšie prilby na motorku – náš výber
- Rozlíšenie motocyklových prilieb
- Helmy na skúter
- Helmy na štvorkolky
- Helmy na motokros (MX helmy)
- Štýlové helmy – retro prilby na chopper, prilby pre cafe-racer
- Otvorená prilba na motorku
- Výklopné/vyklápací helmy
- Športovo-cestovné integrálne prilby
- Športové integrálne prilby
- Materiál helmy
- Termoplastové helmy
- Polykarbonátové/Polyamidové helmy
- Kompozitové helmy
- Karbónová prilba na motorku
Najlepšie prilby na motorku – náš výber
Rozlíšenie motocyklových prilieb
Prvotnou vecou, ktorú si musíte ako začínajúci motorkári uvedomiť je, na akej motorke budete jazdiť a do akej kategórie spadá.
A podľa toho si tiež vyberiete správnu helmu.
Dodržiavanie kategórií samozrejme nie je striktné a môžete použiť otvorenú helmu zo skútra na superšportovú motorku, ale s bezpečnosťou to nebude mať nič spoločné.
Rovnako tak nebude príjemný vietor pri rýchlostiach nad 200 km/h, ktorý vás bude „fackovať“ vďaka absencii predného krytu … Takže aké sú tie kategórie?
Helmy na skúter
Väčšinou sa jedná o otvorené prilby, bez ochrany brady a spodnej časti tváre. Lepšie varianty heliem pre skúter sú vybavené priehľadným predným krytom.
Ten je dlhší ako u klasickej otvorenej prilby a siaha až k brade alebo ľahko pod nos.
Vďaka nemu tak môžete pohodlne jazdiť mestskou premávkou a spravidla ani rýchlosť okolo 80 km/h nie je z hľadiska komfortu prekážkou.
Ak si kúpite otvorenú helmu na skúter, počítajte že akákoľvek cesta bude vyžadovať minimálne okuliare (pri najhoršom slnečné alebo dioptrické), pretože dlhotrvajúci vietor do tváre vám začne vysušovať oči a začnete slziť.
Nehovoriac o prachu z ciest, ktorý nie je tiež dvakrát príjemný. Ak teda kupujete helmu pre skúter, vyberte si radšej tú s hľadím.
Helmy na štvorkolky
Helmy pre štvorkolky sú svojou konštrukciou veľmi podobné helmám pre motokros.
Konštrukcia je navrhnutá tak, aby v prípade pádu chránila čo najväčšiu časť hlavy (rovnako ako v prípade motocyklových prilieb).
Helmy pre štvorkolky primárne nemajú žiadny kryt/plexi a ochrana zraku jazdca je riešená pomocou offroad okuliarov.
Okuliare totiž ponúkajú ľahké utretie (a hlavne menšiu plochu) v prípade zašpinenia než klasické hľadie.
Helmy na motokros (MX helmy)
Rovnaká konštrukcia helmy ako pre štvorkolky. Prioritou prilby na enduro je tu chrániť hlavu jazdca a tak býva väčšinou prednú časť prilby, ktorá kryje bradu, zosilnená proti nárazom (napríklad do riadidiel).
Zrak chránia taktiež offroadové okuliare ktoré sú dostupné nielen v niekoľkých veľkostiach ale aj vo farebných kombináciách a so zafarbeným „sklom“.
Motokrosové prilby sú vo väčšine prípadov doplnené štítom, ktorý prioritne chráni pred slniečkom. A v prípade jazdy za protivníkom na trati tiež chráni od odletujúcich kameňov.
Síce štít nepatrne zhoršuje výhľad nahor, ale je to oveľa lepšie ako dostať kameňom do okuliarov.
Takéto prilby sú veľmi často používané aj pri jazde na bicykli (horskom alebo bmx). To je možné, avšak neodporúča sa používať bicyklové prilby pri jazde na motorke!
V posledných niekoľkých rokoch sa ale objavujú varianty motokrosových prilieb s hľadím ako u cestovne-športových prilieb namiesto využitia okuliarov, doplnené taktiež štítom.
Štýlové helmy – retro prilby na chopper, prilby pre cafe-racer
Individualizmus preniká i do motocyklového odvetvia a rovnako tak ako sa väčšina ľudí chce odlíšiť od ostatných v normálnom živote, tak sa chce odlíšiť aj na motorke.
A s vzrastajúcou obľubou prestavaných motoriek či už v štýle streetfighter, chopper alebo cafe-racer, vzrastá aj dopyt po týchto produktoch.
Najmä prilby na chopper sú čoraz obľúbenejšie.
Rôzne štýlové prilby sú väčšinou len graficky a nepatrne tvarovo upravené pôvodné modely.
Takže môžete kúpiť ako otvorené prilby alebo integrálne v legendárnej farebnej kombinácii a napríklad aj s koženkou namiesto klasického interiéru.
Spravidla sa teda jedná len o dizajnovú úpravu existujúceho modelu.
Otvorená prilba na motorku
Otvorené prilby sú prilby bez ochrany brady a väčšinou vybavené pohodlným polstrovaním. Nevýhodou je horšia bezpečnosť, pretože chýbajúca bradová časť nechráni tvár v prípade pádu.
Na druhú stranu, ak hľadáte skutočné „prepojenie s prírodou“ sú tieto helmy ideálnym doplnkom.
K dispozícii sú ako úplne otvorené – teda bez hľadí, kedy musíte k jazde použiť okuliare. Alebo vybavené krytom (rôznych dĺžok) na ochranu pred vetrom.
Keď sa razantne ochladí alebo začne pršať tak vás rozhodne nepoteší prenikajúci chlad na tvár, ale to je tá menšia daň za ono „prepojenie s prírodou“.
Otvorené prilby sú tiež konštruované pre nižšie rýchlosti, takže je väčšinou užijete na skútri alebo chopperu zhruba do maximálnej diaľničnej rýchlosti (cca 130 km / h).
Výklopné/vyklápací helmy
O jednu kategóriu nad otvoreným prilbami sa čo sa týka konštrukcie nachádzajú výklopné helmy. Ich hlavnou výhodou je dobrá bezpečnosť, komfort a hlavne praktickosť. Kombinujú totiž všetky prvky integrálnych heliem s otvorenými.
Predstavte si situáciu že zatiaľ čo idete po okreske vo slnečnom dnu tak vás vietor prenikajúce do helmy dostatočne ochladzuje a všetko je v poriadku.
Zrazu vojdete do mesta, spomalíte na predpisovú rýchlosť a v helme začína byť horúco.
Dostanete sa do kolóny, začnete jazdiť od semaforu k semaforu a v helme je už naozaj nepríjemné teplo. A presne toto sa vám s vyklápacou helmou nestane.
Ako náhle vojdete do mesta a spomalíte, otvárate prednú časť a z helmy sa stáva otvorená prilba. Vietor vás krásne osviežuje a nemáte žiadny problém.
Tiež komunikácia s okolím je bezproblémová.
Či už si chcete pokecať s kamarátom alebo sa opýtať na cestu, každý vám rozumie a nemusíte v helme zvyšovať hlas ako je tomu u klasických integrálnych prilieb.
Menšou nevýhodou je potom vďaka systému výklopnej konštrukcie váha, ktorá môže atakovať aj hranicu 1700 – 1800 gramov pri plnom vybavení helmy.
Len si postrážte aby bola prilba homologizovaná aj ako otvorená, pretože to nie je vždy samozrejmosťou.
Športovo-cestovné integrálne prilby
Ide o najrozšírenejšiu kategóriu heliem na trhu.
Svojou aerodynamickou konštrukciou sú vhodné pre dlhodobú jazdu vyššou rýchlosťou, ponúkajú vysoký komfort a sú veľmi bezpečné.
Konštrukcia je v tomto prípade „jednoliata“ a nikde sa žiadna časť neodklápa ako v prípade výklopných heliem.
Materiály použité pri výrobe týchto heliem sú od najlacnejších termoplastov až po uhlíkové vlákna (karbón) a výber je teda na vás a vašich preferenciách.
Športové integrálne prilby
Kráľovská kategória obsahujúca TOP modely každej značky.
Svojou konštrukciou sa jedná najmä o čisto účelovú helmu na závodný okruh s dôrazom na maximálnu bezpečnosť.
Tej je podriadené všetko, takže nečakajte mäkčené materiály, desať možností nastavenia vetrania, integrovanú slnečnú clonu a iné komfortné doplnky.
Tu sa ide na stotiny sekundy a akákoľvek váha navyše alebo prvok ohrozujúci bezpečnosť jazdca musí preč.
Športové integrálne prilby majú dokonca v mnohých prípadoch užšie hľadie aby toľko nerozptyľovalo jazdca od sústredenia a tvrdšie interiér.
Ten je pevnejší najmä z dôvodu aby helma dokonale sedela na hlave a nepohla sa ani o milimeter.
Športové prilby sú z veľkej časti vyrobené iba z uhlíkových vlákien alebo niekoľkovrstvového kompozitu (uhlíkových, aramidových, sklených a technických tkanín). Bezpečnosť nadovšetko.
Ale hoci to znie super, v tejto helme na dovolenku ísť nechcete, pretože vás po niekoľkých desiatkach kilometroch začne tlačiť, stláčať a celkovo bude na hlave dosť nepríjemná.
Materiál helmy
Typy prílb sme si už v krátkosti predstavili. Teraz poďme venovať pár slov materiálom, z ktorých sú prilby najčastejšie vyrábané. Krátko sa vyjadríme k ich výhodám a nevýhodám.
Materiál heliem nie je vskutku žiadna veda a stačí si zapamätať len niekoľko málo dôležitých vecí. Ak dbáte o svoju bezpečnosť a nehľadáte v najlacnejšom segmente heliem, bohato vám postačia polykarbonátové/polyamidové helmy.
Ak si chcete trošku priplatiť a zároveň dávate prednosť lepším materiálom ako plastu a väčšiemu bezpečiu, vyberte helmy kompozitové.
Termoplastové helmy
Základný „stavebný“ prvok väčšiny heliem z lacnejšej cenovej kategórie. Najmä preto že je najlacnejší v náklade na výrobu. Helmy vyrobené z termoplastu sú vo väčšine prípadov lepené.
To znamená že je škrupina prilby vyrobená formou vylisovaní granulovaných guľôčok (najčastejšia forma termoplastu) za tepla do pripravenej formy.
Oba výlisky (ľavá aj pravá strana) sa potom zlepia zatavením a vzniká škrupina prilby.
Ako už sami vidíte, nejedná sa o práve dvakrát bezpečnú variantu a preto na pretekárskom okruhu termoplastové helmy neuvidíte.
Alebo aspoň nie u niekoho kto to myslí s jazdením vážne. Ak však máte helmu iba na skúter alebo malú kubatúru a nebudete jazdiť rýchlo, termoplastovou helmu pokojne použiť môžete.
Polykarbonátové/Polyamidové helmy
Najrozšírenejší materiál pri výrobe motocyklových heliem. Materiál sa vyznačuje dobrou tepelnou odolnosťou ale hlavne skvelou odolnosťou proti nárazu.
Výroba helmy potom prebieha formou vstrekovania zmesi polykarbonátu alebo polyamidu do pripravenej formy pod určitým tlakom a nastavenej teplote.
Po vychladnutí vstrekov zmesi je forma rozpojená, rozrobená a vzniknutá škrupina vyňatá.
V tomto prípade je škrupina prilby jednoliata (a zároveň pevnejšia) na rozdiel od termoplastových lepených polovičiek.
Väčšina výrobcov motocyklových heliem dôkladne skúma možnosti polymérov a polyamidov pre vývoj toho najlepšieho plastu z hľadiska bezpečnosti.
Polykarbonátovej alebo polyamidovej helmy sa rozhodne nemusíte báť a to ani na okruhu.
Kompozitové helmy
Pomerne rýchlo sa rozvíjajúca kategória materiálu. Kompozit je niekoľko navrstvených vlákien rozdielnych materiálov či tkanín.
Najčastejšia kombinácia sú uhlíkové vlákna (karbón) + aramidové vlákna (kevlar).
Alebo z lacnejšie kategórie sklené vlákna (laminát) + karbón, kevlar alebo iné technické tkaniny. Kompozitové prilby sú väčšinou drahšie ako klasické polymérové a nezriedka aj drahšie ako samotné karbónové helmy.
Dôvod je ten, že kombinujú prvky toho najlepšieho: pevnosti a pružnosti.
Pri páde a náraze helmy do pevnej prekážky (napríklad cesty) dochádza k pôsobeniu silného preťaženia do oblasti niekoľkých málo centimetrov, čo môže spôsobiť prerazenie škrupiny prilby a ťažké zranenia (prerazenie hlavy, vnútorné krvácanie a pod.).
Kompozitový materiál svojou vlastnosťou pohltí väčšinu nárazovej energie a vďaka štruktúre vlákien rozprestrie vzniknutú energiu do viacerých oblastí.
Karbónová prilba na motorku
Materiál z ktorého sa vyrábajú tie najlepšie a najnáročnejšie produkty. Trupy lietadiel, superšportové automobily, luxusné jachty a teraz tiež helmy.
Uhlíkové vlákna (karbón) patria medzi najpevnejší a zároveň najľahší materiál na svete.
Niet preto divu že prenikajú aj do motocyklového priemyslu a výrobcovia heliem ich čím ďalej častejšie využívajú pre svoje modely.
Avšak rovnako ako v prípade „kráľovskej“ kategórie športových integrálnych heliem, je použitie čisto karbónových heliem v bežnej prevádzke značne obmedzené.
Získate síce ultra-pevnú škrupinu, ale na úkor pružnosti.
To znamená že aj hlúpy pád zo skrine na zem môže štruktúru helmy poškodiť.
Staršie modely karbónových prilieb tiež nemali UV ochranu, vďaka čomu helma na slniečku vybledla. Teraz je našťastie všetko inak a UV ochrana prilby je dnes štandardom.
Naopak veľkým plusom je už spomínaná pevnosť a zároveň ľahkosť. Závodné helmy teda športové integrálne, často dosahujú hmotnosť okolo 1,0 až 1,2 kilogramu – čo sa prejavuje ďaleko menším namáhaním krčných svalov a je veľmi efektívna najmä pri vyšších rýchlostiach.
Výrobcovia sa v posledných niekoľko rokov snaží karbónové helmy čoraz viac zdokonaľovať a cenovo približovať ľuďom.
Výsledkom je už spomínaná ochrana proti UV žiareniu, niekoľko vrstiev lakovania prípadne farby a vybavenosť pri zachovaní pevnosti.