LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovMagazínSvaly chrbta (anatómia): Komplexný sprievodca

Svaly chrbta (anatómia): Komplexný sprievodca

Svaly chrbta sú komplexnou skupinou svalov, ktoré spolupracujú na zabezpečení stability, sily a pružnosti chrbtice. Pochopenie anatómie chrbtových svalov je kľúčové pre udržanie správneho držania tela, prevenciu bolesti chrbta a zlepšenie celkového fyzického výkonu. V tomto komplexnom článku sa bližšie pozrieme na svaly, ktoré tvoria chrbát, ich funkcie a to, ako ich efektívne cvičiť.

Svaly chrbta – prehľad

Chrbtica patrí medzi najdôležitejšie časti tela, pretože poskytuje oporu a chráni miechu.

Svaly chrbta zohrávajú kľúčovú úlohu pri udržaní správnej drže tela a podpore celkovej stability.

V tomto článku sa pozrieme na svaly chrbta, ich kompletnú anatómiu, funkcie a cvičenia na ich posilnenie.

Chrbtové svaly možno rozdeliť do dvoch hlavných skupín – povrchové a hlboké svaly.

Povrchové svaly sú umiestnené bližšie k povrchu kože, zatiaľ čo hlboké svaly sú umiestnené hlbšie v tele. Prečítajte si článok Svaly chrbta a ich funkcia.

Povrchové svaly

Svaly chrbta sa delia na dve hlavné skupiny: povrchové a hlboké svaly. Povrchové svaly sa nachádzajú bližšie k povrchu tela a slúžia na pohyb a stabilizáciu chrbtice.

Hlboké svaly sú umiestnené bližšie k mieche a zohrávajú kľúčovú úlohu pri udržiavaní správnej polohy chrbtice.

Trapézový sval

Tento sval sa nachádza v hornej časti chrbta a krku a je zodpovedný za pohyby lopatky a krku. Najväčší sval chrbta, ktorý sa nachádza na hornej časti chrbta. Trapezius slúži na zdvíhanie ramien a ich ťahanie dozadu.

Šikmý chrbtový sval

Tento sval sa nachádza na strednej a dolnej časti chrbta a je zodpovedný za pohyby ramena a chrbtice.

Šikmý chrbtový sval sa nachádza v dolnej časti chrbta. Latissimus dorsi slúži na ťahanie paže k telu a rotáciu trupu.

Kosoštvorcové svaly

Tieto svaly sa nachádzajú medzi lopatkami a sú zodpovedné za pohyby lopatky. Svaly, ktoré sa nachádzajú medzi lopatkami a slúžia na ťahanie lopatiek späť a dole.

svaly chrbta

Vzpriamovacie svaly

Tieto svaly sa nachádzajú na oboch stranách chrbtice a sú zodpovedné za predĺženie chrbtice a udržiavanie dobrého držania tela. Svalová partia, ktorá sa nachádza po oboch stranách miechy. Erector spinae slúži na udržanie správnej polohy chrbtice a priame držanie tela.

Hlboké svaly

Multifidus svaly

Tieto svaly sú umiestnené hlboko v chrbtici a sú zodpovedné za stabilizáciu chrbtice a udržiavanie správneho držania tela.

Sú to malé, ale dôležité svaly, ktoré sa nachádzajú v chrbtici. Ich hlavnou funkciou je nielen stabilizovať chrbticu ale tiež zabezpečiť jej flexibilitu. Latinský názov týchto svalov znie: „multifidus spinae„.

Multifidi sú súčasťou skupiny svalov, ktoré sú nazývané spinálne stabilizátory. Tieto svaly pracujú spoločne, aby udržali správnu polohu chrbtice a zabezpečili jej pohyblivosť.

Cviky na túto časť chrbta nájdete v článku „Cvičenie na stabilizáciu bedrovej chrbtice„.

Sval, ktorý sa nachádza na oboch stranách miechy. Multifidus slúži na stabilizáciu jednotlivých stavcov chrbtice a udržanie správnej polohy chrbtice.

Rotátory

Tieto svaly sú umiestnené hlboko v chrbtici a sú zodpovedné za rotáciu a laterálnu flexiu chrbtice. Svaly, ktoré sa nachádzajú na každej strane miechy.

rotátory
Rotátory chrbtice

Rotátory sú skupina malých svalov, ktoré sa nachádzajú v blízkosti chrbtice.

Slúžia hlavne na rotáciu chrbtice a udržanie správnej polohy. Ich hlavnou funkciou je umožniť rotáciu a stabilizáciu stavcov v chrbtici.

Rotátorov sú zložené z 11 svalov, ktoré sú umiestnené v páre na každej strane chrbtice.

Interspinales svaly

Tieto svaly (Musculi interspinales) sa nachádzajú medzi výbežkami stavcov a sú zodpovedné za stabilizáciu chrbtice.

Sú to v podstate chrbtové svaly, ktoré spájajú jednotlivé stavce chrbtice.

Musculi interspinales tvoria súčasť svalového systému, ktorý zahŕňa všetky svaly, ktoré sa nachádzajú na chrbtici.

Tento svalový systém pomáha pri podpore chrbtice a udržiava stavce v správnej polohe.

Musculi interspinales
Musculi interspinales

Sú rozdelené do troch kategórií:

  • Interspinales cervicis – skladá sa z šiestich párov svalov, ktoré vychádzajú z horných stavcov C3-T1 a Nachádzajú sa v dolnej časti susediacej s C2-C7.
  • Intererspinales thoracis – tieto svaly sú zvyčajne nedostatočne vyvinuté alebo dokonca chýbajú, pričom iba niektoré segmenty majú výrazné svalové fascikly. Zvyčajne sa skladajú z troch párov svalov pri T2, T11 a T12 susedia so stavcami T1, T10 a T11.
  • Interspinales lumborum – skladá sa z štyroch párov svalov, ktoré vychádzajú z horných výbežkov stavcov L2-L5 a sú umiestnené medzi susediacimi stavcami L1-L4.

Prvá skupina sa nachádza v krčnej časti chrbtice a druhá v bedrovej časti.

Funkcie chrbtových svalov

Svaly chrbta sú zodpovedné za širokú škálu pohybov a funkcií. Tu sú niektoré z najdôležitejších funkcií chrbtových svalov:

  • Stabilita chrbtice – Chrbtové svaly spolupracujú, aby poskytovali stabilitu chrbtice a predchádzali zraneniam.
  • Držanie tela – Chrbtové svaly pomáhajú udržiavať správne držanie tela a zabraňujú hrbeniu.
  • Flexibilita – Chrbtové svaly sú zodpovedné za širokú škálu pohybov vrátane ohýbania, krútenia a otáčania chrbtice.
  • Dýchanie – Chrbtové svaly sú tiež zapojené do procesu dýchania a môžu pomôcť zvýšiť kapacitu pľúc.

Tréning chrbtových svalov

Pre efektívny tréning svalov chrbta je dôležité porozumieť rôznym zapojeným svalom a pohybom, za ktoré sú zodpovedné.

Tu je niekoľko tipov, ktoré je dobré dodržiavať:

Začnite so zloženými cvičeniami

Zložené (compound lifts) cvičenia, ako sú príťahy a mŕtve ťahy, sú skvelé na zacielenie na viaceré svaly na chrbte a na budovanie celkovej sily a objemu.

Zamerajte sa na techniku

Správna technika je rozhodujúca pri tréningu chrbtových svalov, aby ste predišli zraneniam a maximalizovali výsledky.

Vždy začnite s ľahšími váhami a sústreďte sa na udržanie dobrej techniky počas celého cvičenia.

Nezabudnite na izolované cviky

Izolované cviky, ako sú sťahovanie kladiek a príťahy v sede, môžu pomôcť zamerať sa na konkrétne svaly na chrbte a zlepšiť svalové disbalancie.

Postupne pridávajte na intenzite

Aby ste videli progres v tréningu chrbtových svalov, je dôležité postupne zvyšovať intenzitu tréningu v priebehu času.

To sa dá dosiahnuť pridaním hmotnosti, zvýšením počtu opakovaní alebo skrátením času odpočinku medzi sériami.

Viac sa dočítate v našom článku 10 (najlepších) cvikov na chrbát – Ideálne na boľavý chrbát!

Záver

Svaly chrbta sú kľúčové pre udržanie správnej drže tela a podporu stability. Povrchové svaly sa zameriavajú na pohyb a stabilizáciu chrbtice, zatiaľ čo hlboké svaly sú zodpovedné za udržanie správnej polohy chrbtice.

 

Pre posilnenie svalov chrbta odporúčame rôzne cvičenia, ktoré sme spomenuli vyššie v tomto článku. Chrbtové svaly zohrávajú kľúčovú úlohu pri udržiavaní správneho držania tela, prevencii bolestí chrbta a zlepšovaní celkového športového výkonu.

Pochopením anatómie chrbtových svalov a toho, ako ich efektívne trénovať, môžete dosiahnuť lepšie výsledky v tréningu a užiť si silnejší a pružnejší chrbát.

4.5/5 - (13 hlasov)

1 komentár

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Andrej
Andrej
Športu sa venujem odmalička. Hrám futbal a vo voľnom čase rád cvičím. Aj preto som sa rozhodol založiť tento web. Neustále sa v tejto problematike vzdelávam. V mojich článkoch sa budem snažiť priblížiť vám môj pohľad na vec.

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.