LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovFitnessČo pomáha na ochabnuté svalstvo? Skúste toto!

Čo pomáha na ochabnuté svalstvo? Skúste toto!

Dýchanie, beh či dokonca smiech – nič z toho by nebolo možné bez fungujúceho svalstva. V komplexnej interakcii ovláda telo 656 svalov. Niektoré, ako biceps, alebo brušné svaly, vieme aktivovať vedome, iné, napríklad srdcový sval, fungujú samy. Ak svalová hmota ubúda, znižuje sa stabilita celého tela.

Strata svalovej hmoty je normálny fyziologický proces. Ľudia strácajú 3 až 5 percent svalov ročne od veku 30 rokov. Svaly sa postupne premieňajú na tuk. Stratu svalov urýchľuje nedostatok pohybu: Napríklad pacient, ktorý je po operácii týždeň pripútaný na lôžku, môže stratiť 20 až 25 percent svalovej hmoty len ležaním – trvá minimálne šesť týždňov, kým to pravidelným tréningom opäť vybuduje.

Dnešná otázka teda znie: Čo pomáha na ochabnuté svalstvo?

Výklad pojmov, alebo svalová dystrofia vs. svalová atrofia

Svalová atrofia je oslabenie svalových buniek, čo vedie s progresiou ochorenia k ich rozpadu. Z toho vznikol všeobecne známy termín ochabovanie svalov, zmenšenie priemeru jednotlivých kostrových svalov.

Na rozdiel od svalovej atrofie je svalová dystrofia dedičné ochorenie. Genetické defekty vedú k nedostatku niektorých bielkovín, ktoré sú nevyhnutné pre metabolizmus svalov. V dôsledku toho sa svalové tkanivo postupne rozpadá. V súčasnosti sa nedá liečiť, ani zvrátiť.

Preto si upresnime dnešnú otázku, ktorá správne znie: Čo pomáha na svalstvo ochabnuté v dôsledku svalovej atrofie?

Príčiny ochabovania svalstva

Svalová atrofia vo všeobecnosti spadá do troch typov:

Fyziologická (nepoužívanie svalov)

Fyziologická svalová atrofia nastáva z dlhých časových období, keď sa svaly nepoužívajú  dostatočne, alebo vôbec.

Zatiaľ čo prejavy významnej svalovej atrofie nechajú na seba chvíľu čakať, príznaky atrofie na molekulárnej úrovni môžu začať už po týždni zníženej aktivity. Existuje mnoho dôvodov, prečo sa vyskytne fyziologická svalová atrofia, ale medzi bežné patria:

  • pripútanie na lôžko
  • zamestnanie, ktoré si vyžaduje sedenie alebo málo aktivity
  • zdravotné problémy alebo stavy, ktoré obmedzujú pohyb alebo znižujú aktivitu
  • neschopnosť pohybovať končatinami v dôsledku zdravotného stavu, ako je napríklad mŕtvica
  • čokoľvek, čo má za následok, že svaly nie sú pravidelne používané

Fyziologická svalová atrofia môže byť dokonca spôsobená aj cestovaním do vesmíru – kvôli absencii gravitácie.

Muž skúmajúci svoj ochabnutý biceps

Patologická

  • zlá výživa a podvýživa – nedostatok príjmu sacharidov, bielkovín a tukov spôsobí vyčerpanie zásob tela. Keď to nastane, telo začne odbúravať vlastné tkanivo, ergo odbúravať svaly.
  • Starnutie (nazývané sarkopénia)
  • Choroby, ako je Cushingov syndróm (vyplývajúci z nadmerného užívania kortikosteroidov)

Neurogénna

Neurogénna atrofia postihuje nervy, ktoré sa spájajú so svalovým tkanivom. Ide o najzávažnejší typ svalovej atrofie.

Neurogénna atrofia sa vyskytuje tam, kde dôjde k poraneniu nervov alebo sú postihnuté chorobou. Keďže dochádza k poškodeniu nervu alebo nervov, tento typ atrofie zvyčajne nie je reverzibilný.

Typické sú neurálna a spinálna svalová atrofia.

  • Spinálna svalová atrofia spôsobuje dysfunkciu a smrť buniek druhého motorického neurónu v mieche. To znamená, že postihnuté nervové vlákna už nereagujú správne a už sa nedostanú do svalu. Sval sa už nedá napnúť. Nedostatok svalovej kontrakcie vedie k svalovej atrofii. Táto forma je zvyčajne dedičná a môže sa vyskytnúť hneď od narodenia. Postihnúť môže všetky svalové skupiny, vrátane dýchacích svalov.
  • Nervová svalová atrofia je skupina ochorení, pri ktorých periférne nervy pomaly, ale postupne odumierajú. Táto forma svalovej atrofie sa tiež zvyčajne dedí.

Svalstvo ľudského tela

Čo pomáha na ochabnuté svalstvo?

Dedičná svalová atrofia sa vyliečiť nedá. Liečba fyzioterapeutom by mala posilniť nepostihnuté svalové skupiny a pasívne rozhýbať postihnuté svalové skupiny. Ak atrofia postihne orgány, ako sú pľúca alebo srdce, musia sa liečiť liekmi.

Liečba spinálnej svalovej atrofie sa považuje za veľmi problematickú, neexistujú takmer žiadne možnosti na zastavenie progresie. V bežnom živote musí postihnutým ľuďom pomáhať špecializovaná opatrovateľská služba.

Úmrtnosť sa zvyšuje, čím v mladšom veku sa choroba objaví.

Svalová atrofia spôsobená nedostatkom pohybu, alebo podvýživou sa však liečiť dá.

Pravidelný pohyb a záťaž

V každom veku sa dá úbytok svalov zastaviť a zvrátiť pravidelným cvičením. Svaly však musia byť špeciálne trénované. Odborníci odporúčajú 140 až 150 minút tréningu týždenne. Pri tréningu je dôležité „tlačiť na svoje hranice“, aby ste dali svalom stimul k rastu.

Nutričná terapia: proteín pre budovanie svalov

Okrem pravidelného tréningu zohráva dôležitú úlohu výživa: Potraviny bohaté na bielkoviny podporujú budovanie svalov. Denne by ste mali skonzumovať 1 až 1,2 gramu proteínov na kilogram telesnej hmotnosti.

Optimálne je rozložiť príjem bielkovín do troch hlavných jedál, pretože telo dokáže efektívne využiť maximálne 30 gramov bielkovín na jedenkrát. Dobré sú najmä srvátkové proteíny, ktoré sú dôležitou zložkou mlieka.

 

V metabolizme svalov hrá dôležitú úlohu aj vitamín D. Na jeho produkciu potrebuje telo slnečné svetlo. Približne 60 percent populácie strednej a západnej Európy trpí v jesenných a zimných mesiacoch nedostatkom vitamínu D. Odborníci preto odporúčajú prijať aspoň 800 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu D denne.

 

Záverom

Vo všeobecnosti zdravý životný štýl s vyváženou stravou a pravidelným pohybom a športom prispieva k zdraviu svalov. Patrí sem aj mierna konzumácia alkoholu, zdržiavanie sa fajčenia a dostatok spánku.

Bradatý predvádza ochabnuté svaly

Ak nastane ochabnutie svalov, sú dôležité prispôsobené cvičenia a športové programy na ich budovanie a posilnenie.

Svalovej ochabnutosti v dôsledku trvalých ochorení, ako je SM alebo dedičné svalové ochorenia, sa nedá priamo zabrániť. Ale aj tu platí, že zdravý životný štýl môže mať pozitívny vplyv na priebeh ochorenia.

Zdroje informácií:

4.9/5 - (13 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Georgina Tašká
Georgina Tašká
S láskou k písanému slovu a aktívnemu životu spájam tieto dve vášne a snažím sa vytvárať pútavý a informatívny obsah, ktorý motivuje a inšpiruje čitateľov k zmene životného štýlu. Verím, že slová majú moc podnietiť zmenu a transformovať životy.

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.