LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovMagazínRegeneráciaSauna a jej benefity po cvičení: ⭐ Poznáte všetky?

Sauna a jej benefity po cvičení: ⭐ Poznáte všetky?

Sauna je miestom relaxácie a regenerácie s bohatou históriou. Jej prínosy pre fyzické i duševné zdravie sú často podceňované.

Aj keď v krajinách ako napríklad Fínsko, kde je viac ako tri milióny sáun, sú výhody pravidelného saunovania už po stáročia známe.

Pravidelné saunovanie sa spája s lepšou regeneráciou po tréningu, lepším spánkom a posilnením imunitného systému, ako aj s mnohými ďalšími výhodami.

Ukážeme si hlavné výhody sauny po tréningu, ktoré vás presvedčia chodiť do sauny pravidelne.

Najlepšie sauny TOP 5

Menej bolesti

Výskum naznačuje, že sauna môže byť užitočnou doplnkovou terapiou pre ľudí s bolesťami chrbta. Jedna štúdia dokonca zistila, že navštevovanie sauny u ľudí s týmito bolesťami spôsobilo zníženie bolesti a zlepšenie kvality života.

Osoby trpiace osteoartritídou, reumatoidnou artritídou a fibromyalgiou môžu vďaka saunovaniu zažiť úľavu od bolesti, čo predstavuje ďalší z benefitov tejto terapeutickej metódy.

Lepšie kardiovaskulárne zdravie

Existujú dôkazy naznačujúce, že pravidelné saunovanie môže znižovať riziko vzniku rôznych ochorení, vrátane kardiovaskulárnych chorôb, mozgovej príhody a vysokého krvného tlaku.

Fyzická reakcia organizmu na saunovanie je podobná tomu, čo zažijete pri rýchlej prechádzke.

Tento spôsob stimulácie vášho tela suchým teplom, prináša množstvo kardiovaskulárnych výhod, čo zahŕňa potenciálne zlepšenie krvného obehu a celkového zdravia srdca.

Zníženie rizika demencie a Alzheimerovej choroby

Časté návštevy sauny váš môžu potencionálne ochrániť pred demenciou a Alzheimerovou chorobou, ako naznačuje štúdia, ktorá sa zamerala na fínskych mužov v strednom veku.

Avšak, treba si uvedomiť, že táto štúdia bola zameraná len na obmedzenú skupinu jedincov. Preto je potrebný oveľa rozsiahlejší výskum, aby sa potvrdila spojitosť medzi týmito dvoma aspektmi.

Zdravá pokožka

Navštevovanie sauny môže byť prospešné pri liečbe kožných ochorení, ako je psoriáza, pretože podporuje odstraňovanie hyperkeratotických šupín na pokožke, ktoré sa pri tomto ochorení často vyskytujú.

Teplo sauny dokáže eliminovať dermatofyty a iné infekčné mikroorganizmy, ktoré sa môžu nachádzať na povrchu pokožky a prispievať k vzniku kožných problémov.

Nevyhnutné je taktiež piť veľa vody a pridávať do nej elektrolyty, aby sa predišlo dehydratácii spôsobenej vyššími teplotami v saune.

Relaxácia

sauna žena relax

Nie je prekvapením, že saunovanie má schopnosť znižovať stres a podporovať pocit duševnej a fyzickej pohody. Sauny sa používajú už tisíce rokov, tradične na relaxáciu a obnovenie tela.

Teplo v saune môže podporiť zlepšenie prietoku krvi, rozšírenie ciev a uvoľnenie svalov, čo je presne to, čo telo potrebuje po náročnom tréningu alebo stresujúcom pracovnom dni.

Posilnenie imunitného systému

Nič nedokáže vykoľajiť váš tréningový plán tak, ako chrípka.  Tepelná terapia, ako je napríklad navštevovanie sauny, sa spája s podporou odolnejšieho imunitného systému.

Dokonca aj jediné saunovanie môže posilniť váš imunitný systém, takže sauna môže byť vaším novým najlepším priateľom, keď príde obdobie nádchy.

Úbytok hmotnosti

Niektorí športovci nemajú záujem o chudnutie, no mnohí áno. Saunovanie sa stalo obľúbenou taktikou na rýchle chudnutie v športoch, ako sú džudo, zápasenie či dostihy.

Tento rýchly úbytok hmotnosti, ktorý sa dosahuje potením v saune, je však skôr strata tekutín a spálenie tuku.

Napriek tomu je sauna možnosťou pre tých, ktorí sa snažia dosiahnuť dlhodobejšie chudnutie, pretože počas saunovania telo skutočne spaľuje kalórie.

Štúdie ukázali, že ľudia spálili priemerne 73 kalórií počas prvých 10 minút v saune a 134 kalórií počas posledného 10-minútového sedenia.

Prínosy pre duševné zdravie

Výskum ukazuje, že pravidelné používanie sauny môže poskytnúť ochranu pred stresom v každodennom živote a dokonca pomôcť znížiť psychotické príznaky pri niektorých duševných ochoreniach.

Ľudia, ktorí pravidelne navštevujú saunu, môžu pocítiť zvýšený pocit pohody.

Dôležité je, aby ste pri akejkoľvek zmene vo vašom liečebnom režime konzultovali všetko so svojím lekárom alebo iným licencovaným zdravotným pracovníkom.

Detoxikácia

Existuje program nazývaný Hubbardov saunový režim, ktorý sa zameriava na detoxikačné účinky sauny s cieľom odstrániť toxíny a obnoviť zdravie.

Tento program kombinuje saunovanie, cvičenie a užívanie vitamínových doplnkov a je využívaný vo viac ako 20 krajinách, v 70 lekárskych a protidrogových rehabilitačných zariadeniach.

Hromadenie toxínov v tele je spojené s rôznymi zdravotnými problémami, vrátane autoimunitných ochorení, astmy, alergií, rakoviny a zmenami nálad.

Intenzívne potenie v saune sa považuje za spôsob, ako vyplaviť niektoré z týchto toxínov.

Lepší spánok

Existujú dôkazy, že pravidelní návštevníci sauny môžu spať lepšie ako priemerný človek. Štúdia založená vo Fínsku našla spojitosť medzi navštevovaním sauny s lepším spánkom.

Taktiež existuje výskum, ktorý naznačuje, že pravidelné používanie sauny môže pomôcť zlepšiť spánok ľudí s chronickými bolesťami.

Kedy ísť do sauny?

sauna

Dynamická rozcvička je nevyhnutná na to, aby ste boli plne pripravení na tréning. No saunovanie pred tréningom môže zvýšiť riziko prehriatia a preto sa neodporúča.

Po tréningu môže váš organizmus zažiť oxidačný stres, kedy antioxidanty a voľné radikály nie sú správne vyvážené.

Sauna pomáha rýchlejšie obnoviť túto rovnováhu a znížiť oxidačný stres, čo je jeden z dôvodov, prečo je sauna po tréningu taká účinná pre regeneráciu.

Ako dlho by ste mali zostať v saune?

Väčšina výskumov o používaní sauny odporúča zostať v nej 5 až 20 minút v kuse. Pre nováčikov je vždy najlepšie byť tam menej, aby sa vyhli riziku prehriatia.

Postupom času môžete prejsť na dlhšie 20-minútové sedenia.

Či už ide o veľmi rýchle alebo dlhšie sedenie, určite sa poriadne zapotíte. Uistite sa, že ste sa pred cvičením hydratovali a že v hydratácii pokračujete aj po skončení.

Aká horúca by mala byť vaša sauna?

sauna

Záleží na tom, kde v saune meriame teplotu. Podľa výskumov je najlepšia teplota v saune 80 až 100 stupňov Celzia na úrovni vašej hlavy.

Na úrovni podlahy je teplota nižšia, čo zabezpečuje primerané vetranie sauny a umožňuje, aby pobyt v nej bol príjemnejší.

Udržiavanie čistoty

Rýchla sprcha pred saunovaním vám pomôže opláchnuť z pokožky všetky nečistoty. Vždy je dobré dať si pod seba v saune čistý uterák, či už sedíte alebo ležíte.

Znížite tým riziko popálenia, ak je teplota v saune príliš vysoká, alebo riziko, že sa nakazíte od ľudí, ktorí tam pred vami boli bez uteráka.

Odhoďte ponožky a topánky – najlepšie je obuť si protišmykové sandále alebo chodiť naboso, aby ste sa vyhli nadmernému poteniu nôh. Po saunovaní sa osprchujte a zmyte zo seba všetok pot alebo toxíny, ktoré sa vám nahromadili na pokožke.

Ak ste prechladnutí, máte chrípku alebo inú infekciu, radšej sa úplne vyhnite verejným saunám kvôli ostatným ľuďom v saune.

5/5 - (1 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Lara
Lara
Študentka sociológie, ktorá miluje prírodu, šport, plávanie a turistiku. V plávaní nachádzam nielen fyzickú výzvu, ale aj relax od bežných činností, a turistika ma privádza na miesta, kde nachádzam pokoj a nové inšpirácie. Cvičenie nie je pre mňa iba povinnosťou - ale rituálom, ktorý posilňuje moje telo aj myseľ. Vždy sa riadim mottom: ,,Zdravie je najcennejším bohatstvom.”

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.