LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovFitnessMali by ste začať cvičiť naboso? Pýtali sme sa odborníkov!

Mali by ste začať cvičiť naboso? Pýtali sme sa odborníkov!

Pár kvalitných tenisiek sa tradične považuje za nevyhnutnú súčasť dobrého tréningu. V poslednej dobe však mnohí tréneri na internete nabádajú ostatných, aby vyskúšali cvičenie naboso.

Tenisky ponúkajú podporu, pohodlie a stabilitu, ktoré pomôžu športovcom dosiahnuť vynikajúce výsledky v ich športe.

Niektorí však tvrdia, že cvičenie naboso poskytuje množstvo ďalších výhod. Napríklad lepšiu pohyblivosť a ostrejšie proprioceptívne vnímanie, čo je schopnosť vnímať, kde sa vaše telo nachádza v prostredí.

Aj keď je pravda, že cvičenie naboso môže mať svoje výhody, nie je vhodné pre každého človeka alebo pre každú činnosť. V niektorých prípadoch môže priniesť viac škody ako úžitku.

„Pozitívom je, že môže pomôcť posilniť chodidlá a zvýšiť propriocepciu,“ povedal pre Health Gregory Alvarez, americký ortopéd. „Na druhej strane, cvičenie bez topánok prináša určité riziká.“

Povieme vám, čo povedali odborníci na to, či by ľudia mali zvážiť odloženie tenisiek, a aké opatrenia treba prijať, aby bolo cvičenie bezpečné.

Dôkazy o cvičení naboso sú zmiešané

Je pravda, že cvičenie naboso môže mať viacero výhod, ako naznačili tvorcovia online. „Cvičenie naboso môže pomôcť zvýšiť silu chodidiel a propriocepciu, čím sa posilní rovnováha ľudí a zníži sa riziko zranenia,“ vysvetlil Alvarez.

A cvičenie naboso môže byť dobré aj pre samotné chodidlo. Keď ľudia cvičia naboso, ich svaly na nohách musia pracovať intenzívnejšie, pretože nemajú oporu, ktorú im poskytuje športová obuv.

„Byť bosý si vyžaduje väčšiu stabilitu členku a môže zvýšiť oporu chodidla,“ povedala pre Health doktorka Anna Balabanová.

„Okrem lepšej rovnováhy, sily a stability je ďalším bonusom to, že cvičenie naboso môže človeku pomôcť pohybovať sa prirodzenejšie. Pohyb môže byť obmedzený, keď človek nosí obuv, ktorá je plná tlmiacich materiálov,“ uviedol Alvarez.

Napriek tomu existujú určité riziká.

Keďže chodidlá našich nôh nie sú také odolné ako športová obuv, chodenie naboso môže byť náchylnejšie na porezanie a poškriabanie. „Okrem toho pri cvičení na verejnosti – napríklad v telocvični alebo fitness centre – existuje možnosť, že človek vystaví svoje bosé nohy hubovým infekciám.“ dodal Alvarez.

V jednej malej štúdii sa zistilo, že behanie naboso počas ôsmich týždňov v skutočnosti nemalo veľký vplyv na silu a propriocepciu. Výskumníci uviedli, že je ťažké zistiť, či bosé nohy nie sú prospešné, alebo či jednoducho trvá dlhšie ako osem týždňov, kým sa dostavia výsledky.

V inej štúdii o mŕtvom ťahu sa zistilo, že chodenie naboso zrejme nezvýšilo výkonnosť v porovnaní s cvičením s obuvou.

„Napriek niektorým z týchto výhod nie je dobre známe, ako potom ovplyvňujú celkový výkon,“ dodala doktorka Shannahan.

Je cvičenie naboso pre vás to pravé?

Či je pre jednotlivca bezpečné cvičiť naboso závisí od dvoch faktorov – zdravotný stav a preferovaná činnosť.

Ľudia, ktorí majú už existujúce ochorenia nôh, ako je plantárna fascitída alebo pukliny na pätách by mali radšej cvičiť v obuvi.

Okrem toho môžu byť tenisky stále dobrou voľbou pre ľudí s nízkou klenbou. Topánky poskytujú oporu väzivu, ktoré spája pätovú kosť s prstami a pomáha poskytovať oporu klenbe chodidla.

Podľa Brucea Pinkera, certifikovaného ortopéda a chirurga chodidiel, to isté platí pre ľudí s vysokou klenbou.

„Pridaná podpora klenby je prospešná pri mnohých druhoch aktivít, či už ide o chôdzu, státie alebo beh,“ uviedol pre Health.

Na to, či je cvičenie naboso rozumný nápad, má veľký vplyv aj konkrétny tréning, ktorý si človek vyberie.

Pri aktivitách na podložke v interiéri, ako je joga a pilates, je to vo všeobecnosti bezpečné, pokiaľ človek nemá už existujúce problémy s chodidlami alebo členkami.

Neodporúča sa to však pri bicyklovaní, pretože ľudia si môžu o pedále pomliaždiť alebo poraniť nohy. A ak niekto rád cvičí alebo behá vonku, je najlepšie, aby s určitosťou používal topánky. Vyhne sa tak prípadným zraneniam chodidiel na nerovných povrchoch.

„Výber bezpečného povrchu pre bosé nohy môže byť náročný, pretože aj trávnaté polia môžu predstavovať určité riziko,“ povedal Pinker.

Pri silovom tréningu doma si ľudia môžu skúsiť vyzuť topánky, aby si otestovali propriocepciu. Ak ste však v posilňovni, kde sa môžu šíriť baktérie, oplatí sa nechať si ponožky.

„Môže byť lepšie nosiť topánky špeciálne na tento účel, aby poskytovali dodatočnú oporu chodidlu a členku a predchádzali tak zraneniam,“ povedala Shannahan.

Začnite postupne

Ak sa rozhodnete cvičiť naboso, budete chcieť začať cvičiť postupne a dať telu čas, aby sa prispôsobilo.

„Začnite s krátkymi cvičeniami s nízkou intenzitou, kým si vaše nohy na tento pocit lepšie zvyknú,“ povedal Alvarez.

Ľudia môžu vyskúšať chodiť naboso počas rozcvičky a ochladzovania, než sa pokúsia absolvovať celý tréning bez obuvi. Najprv začnite napríklad s pomalším alebo kratším behom.

„Existuje aj minimalistická obuv, ktorá poskytuje menšiu podporu ako tenisky a stále umožňuje prirodzenejšiu biomechaniku,“ povedal Pinker.

Záver

Nikdy nie je na škodu, ak sa ľudia nechajú vyšetriť ortopédom, aby zistili, či nemajú nejaké problémy, ktoré by spôsobili, že cvičenie naboso by bolo bolestivé.

Najdôležitejšie však je, aby ľudia počúvali svoje telo. Ak sa pri cvičení naboso cítite skvele, cvičenie naboso vám vyhovuje. No ak začnete pociťovať bolesť, prestaňte a vráťte sa k cvičeniu v teniskách.

„Nakoniec, každý má iné nohy,“ povedal Alvarez. „Je dôležité nájsť to, čo vám najviac vyhovuje.“

Zdroj:

5/5 - (1 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Lara
Lara
Študentka sociológie, ktorá miluje prírodu, šport, plávanie a turistiku. V plávaní nachádzam nielen fyzickú výzvu, ale aj relax od bežných činností, a turistika ma privádza na miesta, kde nachádzam pokoj a nové inšpirácie. Cvičenie nie je pre mňa iba povinnosťou - ale rituálom, ktorý posilňuje moje telo aj myseľ. Vždy sa riadim mottom: ,,Zdravie je najcennejším bohatstvom.”

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.