LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovFitnessBehBeh a mentálne zdravie: Ako vplýva beh na psychiku?

Beh a mentálne zdravie: Ako vplýva beh na psychiku?

Ak sa vyberiete von s hodinkami, ktoré zaznamenávajú váš výkon, môžete zistiť, ako beh ovplyvňuje vaše telo. Okrem fyzických prínosov behu a iných kardiovaskulárnych cvičení sú tu aj prínosy pre duševné zdravie.

Mnohí bežci napríklad zistili, že beh im pomáha zlepšiť náladu a zmierniť stres, a výskumy toto presvedčenie potvrdzujú.

Beh a aj rýchla chôdza zvyšujú prietok krvi do mozgu a uvoľňujú prirodzené zlúčeniny zvyšujúce náladu.

Prečítajte si o vzťahu medzi behom a duševným zdravím a o krátkodobých a dlhodobých výhodách, ktoré získate, keď budete pravidelne behať.

Beh zlepšuje náladu

Okrem toho, že beh a jogging zmierňujú každodenný stres, môžu mať pozitívny vplyv na vaše správanie. Vzrušenie, ktoré počas behu pociťujete, môže viesť k zvýšeniu duševnej pohody alebo navodiť celkový pocit spokojnosti.

Krátkodobé výhody behu na náladu

Mnohí bežci poznajú emocionálne povzbudenie, ktoré vzniká pri behu a je známe ako „bežecké povzbudenie“. Tento pocit vyvoláva dobré emócie, ktoré môžu zlepšiť náladu a znížiť stres.

Existujú značné dôkazy o tom, že beh môže mať z krátkodobého hľadiska pozitívny vplyv na duševné zdravie.

Prehľadová analýza 116 štúdií uverejnených v roku 2020 sa zaoberala vzťahom medzi behom a duševným zdravím. V prehľade sa zistilo, že beh zlepšil náladu u účastníkov výskumu, ktorí sa zúčastnili na behoch rôznej intenzity a dĺžky.

Istý čas sa vedci domnievali, že pozitívne pocity sa počas behu objavujú vďaka uvoľňovaniu endorfínov. Teraz sa však vie, že endorfíny neprechádzajú z krvi do mozgu, hoci pomáhajú zabrániť pocitu bolesti, ktorý sa prejavuje v svaloch.

Dlhodobejšie výhody behu pre náladu

Zapojenie sa do cvičenia, ako je beh, môže pomôcť zmierniť príznaky porúch nálady a úzkosti. V prehľade z roku 2020 sa uvádza, že dlhodobé bežecké intervencie (až 20 týždňov) boli spojené so zlepšením celého radu výsledkov v oblasti duševného zdravia.

Bežci často pociťovali nižšiu úroveň depresie a úzkosti a väčšiu psychickú pohodu ako tí, ktorí nebehali.

Okrem toho sa v prieskume z roku 2016 uvádza, že nižšia úroveň kardiorespiračnej zdatnosti súvisí s vyšším rizikom depresie. V štúdii z roku 2017 sa zistilo, že cvičenie zlepšuje náladu a zvyšuje pokoj v porovnaní s necvičením, ktoré len zvyšuje pocity spojené s agitáciou.

Beh odbúrava stres

Ďalším cenným prínosom behu alebo joggingu je zmiernenie stresu. Behanie môže priniesť krátkodobé zmiernenie stresu, pretože vám pomôže odpútať pozornosť od problémov, ale má aj dlhodobejšie výhody.

Štúdie z roku 2020 porovnávali mentálne zdravie medzi tými, ktorí behajú a tými, ktorí nie, a zistili, že bežci zažívali menej stresu a cítili sa psychicky lepšie.

Ďalšie výskumy ukazujú, že pravidelný beh v období stresu vás spraví odolnejšími voči stresovým situáciám a pomôže vám lepšie zvládať životné výzvy.

Beh zlepšuje zdravie mozgu

Beh pomáha trénovať myseľ rovnako ako telo. Pri behu sa naučíte sústrediť a rozvíjať odhodlanie prekonávať prekážky a únavu.

Behanie buduje vytrvalosť, vďaka ktorej vaše telo zvládne dlhší beh. Budete mať vôľu jednoducho vyjsť z domu, keď by ste tréning radšej vynechali.

Pamäť

Beh môže viesť k zmenám v mozgu. V štúdii uverejnenej v časopise Frontiers in Human Neuroscience vedci skenovali mozgy pretekárskych bežcov.

Zistili, že bežci mali viac prepojení medzi oblasťami mozgu, ktoré súvisia so sebakontrolou a pracovnou pamäťou, ako bežci, ktorí nebehali.

Rast buniek

Fyzické aktivity, ako je beh alebo rýchla chôdza, môžu tiež podporovať rast buniek v mozgu, čo pomáha predchádzať zhoršovaniu kognitívnych funkcií. Cvičenie je jedným z kľúčových faktorov a je spojené s rastom nových neurónov v mozgu, čo je proces známy ako neurogenéza.

V štúdii z roku 2012 uverejnenej v časopise Neurology sa zistilo, že dospelí s vyššou úrovňou fyzickej aktivity mali zvýšenú hustotu bielej a šedej kôry, menej atrofie a menej poškodení bielej kôry, čo sú bežné faktory spojené so starnutím.

Kognitívna flexibilita

Dôkazy tiež naznačujú, že beh môže mať ďalší jedinečný prínos pre mozog. V štúdii, v ktorej sa porovnávali účastníci, ktorí sa venovali intervalovému bežeckému tréningu, s účastníkmi, ktorí sa zúčastňovali na fyzicky aktívnom životnom štýle, bežci vykazovali najväčší nárast kognitívnej flexibility.

Beh zlepšuje vašu schopnosť rýchlo a efektívne meniť duševné funkcie.

Beh posilňuje sebavedomie

Beh buduje sebavedomie ako máloktorý iný individuálny šport. Bežci sú silnejší a istejší sami sebou s každým ďalším krokom. Poskytuje pocit sily a slobody, ktorý prichádza s vedomím, že vaše nohy a telo sú silné a zdatné.

Výskumníci zistili, že fyzické aktivity, ako je beh a jogging, priamo súvisia s lepším sebavedomím. Pravidelné cvičenie môže viesť k lepšiemu vnímaniu telesnej zdatnosti a telesného vzhľadu, pričom obe tieto oblasti boli spojené so sebaláskou.

V prieskume z roku 2020 sa analyzovali aj štúdie, ktoré zahŕňali len klasických bežcov a porovnávali rôzne úrovne a typy behu. Niektoré zo štúdií ukázali pozitívnu súvislosť s vyššou sebaidentifikáciou a sebestačnosťou a nižšiu úroveň depresie.

Behanie zlepšuje spánok

Beh môže tiež zlepšiť kvalitu spánku, čo má zasa pozitívny vplyv na duševné zdravie. Nedostatok spánku môže viesť k vzniku stresu, úzkosti a depresie, pričom niektoré duševné ochorenia, ako napríklad bipolárna porucha, môžu problémy so spánkom ešte zhoršiť.

V štúdii z roku 2011 sa skúmali údaje viac ako 3 000 dospelých osôb z Národného prieskumu zdravia a výživy (NHANES) z rokov 2005 – 2006 s cieľom posúdiť vzťah medzi fyzickou aktivitou a spánkom.

Výskumníci zistili, že u účastníkov, ktorí dodržiavali odporúčania týkajúce sa fyzickej aktivity, bola pravdepodobnosť, že budú pociťovať dennú únavu o 65 % nižšia, v porovnaní s osobami, ktoré nemali dostatok pravidelného pohybu.

Okrem toho sa v štúdii z roku 2012 na približne 50 dospievajúcich zistilo, že účastníci, ktorí ráno 30 minút behali, lepšie spali a po troch týždňoch zaznamenali zlepšenie nálady v porovnaní s kontrolnou skupinou, ktorá nebehala.

Výskumníci dospeli k záveru, že pravidelná fyzická aktivita by sa mala podporovať, aby sa podporil kvalitný spánok.

Záver

Beh je určite prospešný pre telo, ale výskumy ukazujú, že má mnoho dôležitých prínosov aj pre psychiku. Či už beháte príležitostne alebo ste zanieteným maratóncom, beh má množstvo pozitívnych účinkov na vaše mentálne zdravie.

Zdroje:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32970641/
  2. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/index.htm
Ohodnoťte článok

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Lara
Lara
Študentka sociológie, ktorá miluje prírodu, šport, plávanie a turistiku. V plávaní nachádzam nielen fyzickú výzvu, ale aj relax od bežných činností, a turistika ma privádza na miesta, kde nachádzam pokoj a nové inšpirácie. Cvičenie nie je pre mňa iba povinnosťou - ale rituálom, ktorý posilňuje moje telo aj myseľ. Vždy sa riadim mottom: ,,Zdravie je najcennejším bohatstvom.”

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.