LETNÉ ZĽAVY až 79 % ZOBRAZIŤ

DomovOutdoorJe pre vás turistika prospešná? Máme odpoveď!

Je pre vás turistika prospešná? Máme odpoveď!

Ak ste fanúšikom pešej turistiky, pravdepodobne poznáte jej výhody a aj potenciálne riziká. Turistika je psychicky aj fyzicky stimulujúca činnosť, ktorej popularita v posledných desaťročiach vzrástla.

V súčasnosti je jednou z najobľúbenejších outdoorových aktivít pre ľudí všetkých vekových kategórií.

Keďže turistika je príjemné a veľmi prospešné cvičenie, niet divu, že k nej ľudia na celom svete inklinujú. Byť fyzicky aktívny spôsobom, ktorý vás baví, je ideálne na to, aby vaša motivácia zostala silná a účasť bola stála.

Výskum ukazuje, že čas strávený v prírode môže zlepšiť zdravie tým, že podporuje fyzickú aktivitu, obnovuje emocionálne a psychické zdravie.

Aké fyzické a psychické výhody prináša turistika?

Najlepšia výbava na turistiku

Prínosy turistiky pre fyzické zdravie

Pri pešej turistike pociťujete zmeny vhodné pre vaše fyzické zdravie, ako je zlepšenie krvného tlaku, nižšia hladina stresu a lepšie fungovanie imunitného systému.

Ďalšie výhody si môžete všimnúť  počas niekoľkých mesiacov a rokov, vrátane dosiahnutia a udržania zdravej hmotnosti, budovania sily a zlepšenia koordinácie a rovnováhy.

Zlepšuje kardiovaskulárne zdravie

Nepredvídateľný a často strmý terén turistického chodníka je tiež výzvou pre vaše srdce, ktoré musí intenzívnejšie pumpovať krv a udržiavať vás v pohybe.

V závislosti od trasy a úrovne kondície, toto cvičenie umožní vášmu srdcu dosiahnuť zónu strednej až vysokej frekvencie.

Výskum ukazuje, že pohyb, ktorý zvyšuje srdcovú frekvenciu na 70 % až 80 % predpokladaného maxima, zlepšuje celkové zdravie kardiovaskulárneho systému. Navyše, vyšší počet krokov za deň znižuje riziko úmrtnosti.

Pešia turistika poskytuje obidve tieto výhody pre srdce a zároveň zvyšuje prietok krvi do mozgu, čo môže zlepšiť aj poznávacie schopnosti a zdravie mozgu.

Spaľuje kalórie

Chôdza v strmom teréne je fyzicky náročnejšia ako chôdza po rovine a vyžaduje si väčšie zapojenie svalov. To vedie k vyššiemu spaľovaniu kalórií.

Využite turistiku na dosiahnutie a udržanie zdravej hmotnosti.

Nielenže spálite množstvo kalórií, ale môžete tiež znížiť hladinu stresových hormónov, ako je kortizol, ktoré môžu prispievať k zvyšovaniu hmotnosti.

Zlepšuje rovnováhu a koordináciu

Vzhľadom na nerovný terén mnohých turistických trás, vrátane prekážok ako sú kamene, korene, strmé stúpania a kľukaté chodníky, turistika vylepšuje a posilňuje rovnováhu a koordináciu.

Chôdzou v stromom teréne a prekonávaním prekážok sa zlepšuje aj sila nôh, čo pomáha posilňovať svaly dolných končatín.

Výhody turistiky pre psychické zdravie

Výskumy preukázali, že samotné obklopenie sa prírodným prostredím zvyšuje šťastie, duševnú energiu a náladu.

Ďalší výskum potvrdil, že cvičenie v prírode, napríklad počas turistiky, má veľké zdravotné výhody:

Redukuje stres a úzkosť

Podľa časopisu International Journal of Psychophysiology, chôdza alebo turistika v prírode znižuje hladinu stresu a úzkosti a zároveň zlepšuje celkový psychický stav v porovnaní s cvičením vo vnútri.

Okrem toho sa ukázalo, že cvičenie v prírode zvyšuje úroveň sebavedomia a zlepšuje náladu a pohodu.

Cvičenie v prírode môže tiež ovplyvniť aj fungovanie vášho mozgu. Výskum uverejnený v časopise International Journal of Psychophysiology tiež ukazuje, že cvičenie v prírode podporuje fungovanie mozgu.

Výsledkom je lepšie sústredenie sa na okolie, ktoré odpútava vašu myseľ od vnútorných problémov, ktoré môžu prispievať k zlej nálade.

Ďalšími výhodami sú celkový pocit pohody, lepšia nálada a zvýšenie pozitívneho myslenia.

Bezpečnostné opatrenia

Pri pešej turistike je potrebné dbať na mnohé bezpečnostné aspekty. V závislosti od typu a dĺžky vašej túry budete potrebovať vodu, jedlo a ďalšie vybavenie, ktoré vás udrží v bezpečí, teple a suchu.

Uistite sa, že máte vhodnú obuv, ktorá vás udrží v suchu, dobre sedí a nespôsobuje pľuzgiere.

Taktiež sa uistite, že máte dostatok jedla a vody, plus ďalšie zásoby pre prípad, že by vaša cesta nevyšla podľa plánu. Často pite, najmä počas horúcich dní, aby ste predišli dehydratácii.

Ak sa budete dlho potiť alebo cvičiť, zvážte pridanie elektrolytov do vašej vody. Je tiež dobré pribaliť si viac oblečenia pre prípad neplánovaných zmien počasia, ako je dážď alebo vietor.

Jedným z najväčších rizík pri pešej turistike je stratiť sa. Je dôležité držať sa vyznačených trás, vziať si mapu a povedať ostatným, kam plánujete ísť a kedy sa plánujete vrátiť.

Veľmi rozumnou voľbou je aj GPS, ktoré pomôže predísť strateniu. Ak je to možné, vyhýbajte sa turistike osamote alebo si vyberajte trasy, ktoré sú navštevované inými turistami.

Medzi ďalšie nevyhnutné veci, ktoré odporúčajú turistické skupiny, patria:

  • Mapa/kompas
  • Zapaľovač alebo zápalky
  • Lekárnička
  • Nôž alebo iný ostrý predmet
  • Baterka/čelovka
  • Opaľovací krém a slnečné okuliare
  • Prístrešok, ako napríklad stan

Záver

Zaradenie turistiky do vášho životného štýlu môže zlepšiť zdravie vášho srdca, posilniť kosti, vybudovať svaly, posilniť duševné zdravie a zlepšiť celkové fyzické zdravie.

Začnite s kratšími jednodňovými trasami a postupne sa zdokonaľujte. Pred túrou si tiež nezabudnite rozumne zbaliť veci a myslieť na bezpečnosť tým, že naplánujete núdzové situácie a oznámite ľuďom, kam idete a kedy sa vrátite.

5/5 - (5 hlasov)

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Lara
Lara
Študentka sociológie, ktorá miluje prírodu, šport, plávanie a turistiku. V plávaní nachádzam nielen fyzickú výzvu, ale aj relax od bežných činností, a turistika ma privádza na miesta, kde nachádzam pokoj a nové inšpirácie. Cvičenie nie je pre mňa iba povinnosťou - ale rituálom, ktorý posilňuje moje telo aj myseľ. Vždy sa riadim mottom: ,,Zdravie je najcennejším bohatstvom.”

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.